14.09.2014

Jobb, jobb, jobb

Hei igjen!

Beklager så mye for dårlig blogging fra min side i det siste. Har vært utrolig travel hver dag og vært veldig sliten etter jobb. Kan informere dere om noen av jobbdagene mine den siste uken i forkortet versjon! 

Må også bare beklage at den siste vloggen ikke har blitt lagt ut, fordi den klikket sånn at jeg ikke får lagret den- så må redigere på nytt.

...

På jobb mandag 8.september:

Vi får vite at det ikke blir noe gudstjeneste for de eldre, fordi presten var ikke tilgjengelig allikevel. Så vi satte på en dvd med Sør-Amerikansk natur for dem inne på aktivitetsrommet. En kvinnelig beboer med demens har fått for seg at moren hennes har dødd, så hun vil kontakte datteren. Vi gir henne noen servietter og en kopp te for å prøve å spore henne over på noe annet. Det blir litt sang som vanlig, før jeg leser noen nyhetsoverskrifter. Så skal de lære spansk, så Liz setter på enda en fin og lærerik dvd hvor man går gradvis fremover. Jeg lærer alle å si 'god morgen' på norsk og Liz forteller om helgen sin på en spennende måte som får alle interesserte. Senere på dagen passet jeg på en gruppe mennesker alene. Hvis de prøvde å reise seg, falt osv. skulle jeg trykke på oransje knapp, slik at sykepleiere kom med en gang. Det gjorde jeg totalt to ganger. 

På jobb tirsdag 9.september:

Denne dagen var jeg på 'ground floor' med ei av sykepleierne. Vi begynte med å kle på ei dame, før jeg passet på at hun skulle drikke nok. Jeg brukte en bamse som hun kaller for Sue som oppmuntring, hihi :) Så dusjet pleieren ei annen, mens jeg redde opp senga. Hun tok seg selv tid etterpå til å tulle litt med henne, mens hun fønet, og krøllet hele håret hennes med krølltang. Beboeren ble plassert lobbyen, fordi rommet hennes skulle vaskes av personalet. Noe jeg stusser litt på er at personalet ikke bruker hansker ved nedentilvask! 
Senere spiste jeg lunsj og satte meg deretter i sitterommet med en annen gruppe pasienter som satt og koste seg (mildt sagt) med en musikalfilm. Så satte jeg meg ute i rundt 15 minutter og pratet med ei koselig dame med demens. Liz sa jeg kunne komme inn og ta en prat med en mann som ofte sitter mye alene. Han var veldig sur og bitter for mye forskjellige, som prisene de betaler, dårlig personale, at han egentlig ikke var syk osv. Han slo i senga si og sa jeg var for ung til å forstå hva han mente og at jeg bare kunne gå så fort som mulig. Jeg fortsatte bare å sitte der og forklarte at jeg må få lov til å ha egne meninger, men at jeg forstå godt hva han mente. Han ville heller ikke bli med ut fordi han var bitter for at en av pleierne en gang hadde sagt at han ikke kunne gå ut alene. Senere passet jeg på en gruppe pasienter nede i et av rommene igjen.. Noen prøvde å reise seg, mens andre sovnet.

På jobb onsdag 10.september:

Begynte dagen med å bli med på ulike rom og kle på, vaske, føne og krølle håret. Satte meg i lobbyen og pratet med tre kvinnelige beboere om alt og ingenting. Etter tepausen min rundt klokka 11, gikk jeg ut sammen med den samme damen som dagen før. I og med at hun er dement, spurte hun hele tiden om dattera kom på besøk og om når hun skulle hjem. Senere setter jeg meg i sitterommet hvor det har blitt satt på en dvd med kjempefin livemusikk som alle ser ut til å elske. Jeg blir med på nyhetslesning denne dagen også, før jeg følgte noen ned for lunsj. Tok del i litt trim, før vi gjorde det ene rommet klart for å bake "sultana cakes" aka rosinkaker, haha! Liz sa at alt handlet om at de eldre skulle få prøve seg selv, med assistanse om nødvendig. Det var ikke farlig om egg datt i gulvet eller om ingrediensene ikke ble puttet i bollen i riktig rekkefølge. Trude og jeg hjelper til med å vaske av bordet, og vaske bort maling fra tidligere den samme dagen. Jeg sitter sammen med ei av damene og holder henne i hånda. Hun har en strikkadukke som vi tullet litt med, før hun plutselig lente seg fremover og sa: "shut up!", haha! Begge begynte å le, før jeg strøk henne på kinnet :)

På jobb torsdag 11.september:

Blir bedt om å være på 'ground floor', men finner ingen å være med, så setter meg i lobbyen med hun samme damen som på slutten av forrige dag og holder henne i hånda i sikkert en time. Nok en dag blir jeg sittende halve dagen å passe på et par pasienter om gangen bare helt alene. Liz henter noen magasiner til meg, også blir mass/gudstjeneste satt på. 
Jeg syntes det er dårlig at lederen ikke kan sette oss begge på aktivitet, når hun selv vet at Liz trenger hjelp og vi ikke kan gjøre noe allikevel når det gjelder pleie i de ulike etasjene. Litt etterpå spiste Trude og jeg lunsj, som da var god kylling. Etter lunsjen setter jeg meg ned med mange av beboerne og småprater litt, mens de får te og kjeks. Jeg setter meg så opp i sitterommet, hvor jeg spør hun ene om hun er trøtt.. Så svarer hun: "I'm too tired to sleep!", haha! 
Senere setter jeg meg ute på solterrassen i det fine været og lærer tre beboere noen norske gloser. Vi teller til 10 og de lærer meg litt irsk :) Vi prater om Norge og jeg viser noen bilder av Oslo, fordi han ene hadde ikke vært der siden 50-tallet! Så begynte vi å prate om barnebarna til hun ene, også kom vi inn på temaet 1D.. Hun fortalte meg favoritten til barnebarnet hennes, at hun hadde møtt Niall og fått bilde med han osv. Vi hørte på to sanger som hun også syntes var veldig fine- mens han ene ved siden oss bare: "I'm not that into boybands.", haha!

På jobb fredag 12.september:

Jeg spør ei av sykepleierne om hun trenger noe hjelp, så da går jeg rett til aktivitetene sammen med Trude, fordi jeg vet at fredagene er spesielt travle. Klokken ble nesten halv 11 før folk begynte å komme til morgenmøte. Vi hørte på musikk (ABBA, Barbara Streisand, Simon & Garfunkel, Frank Sinatra) og det var god stemning og mange som sang den dagen. Vi var fire stykker som gikk utpå gulvet og danset foran de eldre! Jeg følger ei på toalettet og prater litt med alle et lite øyeblikk etterpå. En film som heter 'Wild China' blir satt på før nyheter. Under nyhetene spør Liz om noen kunne tenkt seg å gå på nudiststrand.. En mannlig beboer kommer med tidenes gullkorn: "I could never go there, because people would have to look at my fantastic body!", hahaha :D Laks sto på lunsjmenyen denne dagen.


Snakkes om ikke lenge!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar