04.09.2014

Første dag på jobb

Idag var første jobbdag for oss alle sammen, så Trude og jeg tok bussen til jobben vår 08:40 og kom fram i god tid. Vi ble vist litt rundt i de tre etasjene og hilste på mange av de ansatte og beboerne! Inntrykket jeg fikk er at de elsker jobben sin, og gjør alt for at pasientene skal ha det best mulig. I Irland prøver de generelt å komme seg vekk fra "institusjonslooken" når det gjelder sykehjem, så på Beechfield ser alt stort sett ut som et normalt hus. Kontaktpersonen vår gikk og introduserte oss/meg og sa at engelsken vår er perfekt, haha! Hun var veldig forbauset over at vi begynte å lære engelsk så tidlig. Alle er selvfølgelig veldig høflige og er glad for at vi har kommet og skal være der i fire uker sammen med dem :) I etasjen jeg var i, fikk de eldre drive med sang og aktiviteter osv. så og si hele tiden hvis de hadde lyst. Så dagen startet med litt kaffe og kjeks, noen sanger, en besøkshund kom innom, en quiz, og jeg drev med rockeringer, haha! Damen vi følger sa selv at hun er veldig nøye med orden, men også å stimulere hjernene til de eldre, så hun satte også en film om asiatiske hager i bakgrunnen for å få de til å følge bedre med og samtidig roe seg ned. Jeg lærte dem også litt norske ord (bare ja og nei vel og merke, men de klarte det kjempebra).

Så gikk vi ned for å male med seks av damene nede i et av aktivitetsrommene! De var veldig flinke, og jeg hjalp til med å vaske penslene og sånn. Etter lunsjen til pasientene, leste en av de ansatte de fleste overskriftene i avisa og gikk rundt og viste bildene, og stilte spørsmål til dem. Da det var tid for aktivitet etter lunsjen min, gjorde vi noen håndøvelser, løftet litt på beina, sang noen sanger, og de eldre trente også på å huske forskjellige 'sayings', som for eksempel 'you can't judge a book by it's cover'. Vi snakket litt om forskjellene fra Irland og Norge, også ble jeg bedt om å synge, haha- så jeg slo til med nasjonalsangen. Alle så ut til å kose seg, og rugget frem og tilbake med øynene lukket ;) Litt senere på dagen satte jeg meg ute på den spesialiserte solterrassen og pratet rundt 40 minutter med en beboer om kjendiser, været, Norge, sport osv. før jeg dro hjem for å spise middag, som idag var krydret kylling med poteter og grønnsaker :)

Bethany og jeg gikk en tur ned til stranda, som ikke var helt enkelt, men etter å ha spurt noen folk fant vi heldigvis fram! Det er en kjempefin og ikke minst fin rullesteinstrand hvor det er fint å gå tur. Så spurte vi en mann om toget til Dun Laoghaire og tok bussen hjem derfra, før vi nå ligger og egentlig skal legge oss. 

Så vi snakkes senere- natta!










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar